Heb jij moeite met het schrijven van pakkende teksten? Met het schrijven van teksten die bezoekers zo aanspreken dat ze contact opnemen?
Lees hieronder zes belangrijke tips waardoor het schrijven van commerciële teksten makkelijker gaat en bezoekers sneller contact opnemen.
Zes schrijftips voor goede commerciële teksten
Tip 1. Vertel vanuit jezelf aan jouw lezer
Een beschrijving van een dienst of product, wat iets is, zegt niets over jou. Dat staat ook wel op Wikipedia. Trek het dus altijd naar je toe.
Schrijf dus niet:
‘Een auto reparatieservice helpt automobilisten weer snel de weg op.’,
maar:
‘Onze auto reparatieservice helpt jou weer snel de weg op.’
Nog een voorbeeld.
Dus niet:
‘Osteopathie is er op gericht om de cliënt …’
maar:
‘Mijn osteopathiebehandeling is erop gericht om jou …’
Komt heel anders op je over he?
Vertel dus wat jij voor iemand kunt betekenen en spreek je doelgroep persoonlijk aan.
Tip 2. Kiest bewust voor u of je
Hoe jij jouw doelgroep aanspreekt hangt af van:
- De leeftijd van je doelgroep.
Ouderen waarderen u, maar de meeste mensen onder de 65 willen liever met je aangesproken worden. Bij jongere mensen kan u juist drempelverhogend werken. - De branche waarin je zit.
Als je bijvoorbeeld met managers te maken hebt, voelt je misschien te joviaal. Het kan ook zijn dat je u kiest omdat je een bepaalde exclusiviteit wilt uitstralen.
Pas je keuze in ieder geval consequent toe op elke pagina van je website. Anders loop je het risico dat je van beleefd naar onbeleefd gaat.
Tip 3. Schrijf in een vertelvorm
Schrijf, ongeacht de aanspreekvorm, alsof je tegen je beste vriend of vriendin praat. Jouw bezoeker voelt zich daardoor meer aangesproken.
Gebruik geen moeilijke woorden of vaktaal en leg afkortingen uit. Zou je vriend of vriendin een vragend gezicht trekken bij een bepaald woord? Je gebruikt in een gesprek met hem of haar toch ook makkelijk te begrijpen taal?
Tip 4. Schrijf actief
Probeer voltooid deelwoorden te vermijden (waardoor je meer in de tegenwoordige tijd schrijft).
‘Er zal goed voor je gezorgd worden’
is niet actief.
‘Ik zal goed voor je zorgen’
is dat wel en spreekt daardoor meer aan.
Nog een voorbeeld.
Dus niet:
‘Mijn fotografie kan zoveel meer bieden dan …’
Maar:
‘Mijn fotografie biedt zoveel meer dan …’
Het woord ‘kan’ komt trouwens onzeker over. Voor hetzelfde geld kan het dus ook niet.
Tip 5. Laat je tekst swingen
Wissel lange zinnen af met korte zinnen.
Bijvoorbeeld door een korte toelichting of toevoeging na een lange zin:
‘Als jonge vrouw wil je graag populaire kleding en accessoires kopen die helemaal bij jou passen. Hippe items voor een mooie prijs.’
of door een uitleg na een korte zin:
‘Je staat er met een depressie niet alleen voor. Stap voor stap helpen wij jou om van deze vreselijke ziekte af te komen, zodat jij weer gelukkig wordt.’
Tip 6. Schrijf met beleving
In een tekst over je training kun je vermelden:
‘Er is ook een lunch.’
Maar gezelliger is:
‘Tijdens mijn training geniet je samen van een uitgebreide lunch met o.a. melk, jus d’orange, rijk gevulde soep en heerlijk belegde broodjes.’
Details bieden sfeer en maken je tekst levendig. In gedachten zie je lachende deelnemers aan een lange tafel zitten.
Pakkende commerciële teksten helpen ook voor vindbaarheid
Bovenstaande tips helpen niet alleen om aansprekend te schrijven. Ze dragen ook bij aan online vindbaarheid. Want, als je bezoeker er prettig doorheen leest, doet Google dat ook.
Als bezoekers langer lezen op je pagina, moet de relevantie op het gezochte, de ingevoerde zoekterm in Google, wel goed zijn. Google beloont jouw pagina dan met een hogere ranking in de zoekresultaten, zodat meer mensen jou vinden. En als meer mensen langer op je pagina lezen, komt jouw pagina weer hoger te staan, waardoor nog meer mensen het lezen enzovoort.
Hulp nodig bij jouw commerciële teksten?
Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of wil je graag dat ik vrijblijvend met je meedenk? Ik ga graag even in de schoenen van jouw doelgroep staan om jou van goede feedback te voorzien.
Neem gerust contact op. Dit kan door te bellen naar 06 145 12 773 of door onderstaand contactformulier in te vullen.
Deel deze blog gerust: