Optimaliseren van teksten met een zoekterm

Optimaliseren- verwerken van zoekterm in tekst

Je hebt je best gedaan om goede zoektermen te vinden. Misschien heb je er wel iemand voor ingeschakeld. Maar waar ga jij nou een zoekterm verwerken om jouw webteksten voor 100% te optimaliseren?

Na het lezen van deze blog is dat geen vraag meer voor jou.

Hieronder vind je alle slimme plekken om je zoekterm te vermelden, zodat Google jouw pagina of blog als zeer relevant ziet. Zo relevant dat hij je pagina of blog hoger plaatst in de zoekresultaten. Je creëert zo de kans dat je website sneller bij jouw doelgroep in beeld komt.

Ondergenoemde punten gelden voor pagina’s en blogs.

Waar je een zoekterm in je tekst verwerkt


In de titel van je pagina

Vermeld je zoekterm altijd in de paginatitel en het liefst vooraan. Dan is jouw zoekterm nog sneller in beeld bij Google.

Je paginatitel wordt ook wel de kop1, head1 of H1 genoemd. In Word en WordPress kun je bij de opmaak gewoon kiezen voor deze kop.

Voorbeeld in Word

optimaliseren van je site - waar je zoekterm

 

 

In de intro van je pagina

Zorg dat de zoekterm in de eerste 25 woorden van jouw pagina voorkomt. De intro geeft aan waar je pagina over gaat en de zoekterm in die intro geeft Google de zekerheid dat jouw pagina inderdaad over het onderwerp van de zoekterm gaat.

In twee tussenkoppen

Na jouw paginatitel en intro zorg je voor pakkende alinea’s met samenvattende tussenkoppen. Koppen die dus alvast verklappen waar de alinea’s over gaan.
Met de zoekterm in twee tussenkoppen wordt het voor Google nog aannemelijker dat jouw onderwerp matcht met de ingevoerde zoekterm in Google. Het liefst ook hier je zoekterm weer zoveel mogelijk vooraan vermelden voor de snelle herkenning.

Een tussenkop wordt ook wel de kop2, head2 of H2 genoemd en is te kiezen in Word en WordPress.

Een keer per honderd woorden

Je zoekterm in honderd woorden geeft je totale tekst nog meer relevante waarde voor de zoekterm. Dus in een tekst van driehonderd woorden is je zoekterm, afgezien van de koppen, drie keer te vinden.
Voor relevantie is het sowieso belangrijk dat je tekst minimaal driehonderd woorden telt.

Kijk, om aan deze driehonderd woorden te komen, ook naar de blog die gaat over het toepassen van het AIDA-model in je tekst.

Optimaliseren op andere plekken 

Naast het tekstuele gedeelte op je pagina is het ook belangrijk om je zoekterm op andere plekken te verwerken.

In je meta-omschrijving

Dit is een soort samenvatting van je pagina die Google laat zien in de zoekresultaten als iemand jouw pagina met een zoekopdracht vindt.
Je kunt voor deze samenvatting een andere titel en omschrijving opgeven.

Deze meta-omschrijving kun je maken in Yoast SEO voor WordPress (onderaan de pagina) en meestal ook in het thema waarmee je website is gebouwd. Yoast SEO is een handige plugin die je gratis kunt installeren en die je helpt met het verder optimaliseren van je pagina.

Google toont de eigenlijke titel en de eerste paar regels van je pagina als je geen meta-omschrijving hebt gemaakt. En of dit nou zo mooi en aansprekend is?

Een voorbeeld van een meta-omschrijving:

Optimaliseren van teksten met een zoekterm - snippet voorbeeld

 

 

 

De titel in je meta-omschrijving mag maximaal 70 tekens hebben. Je omschrijving maximaal 158. Schrijf je meer dan breekt Google dit af en komt er … achter te staan.

Hoe pakkender je meta-omschrijving is, des te sneller wordt erop geklikt. En het aantal klikken is weer resultaat verhogend in Google.
Het pakkend, samenvattend verwoorden én een zoekterm verwerken is nog een hele kunst. Ik denk er graag over mee.

In je Uniform Resource Locator (URL) 

De URL is de adresregel van je site die je in de adresbalk van je browser ziet. Als de zoekterm in de naam van je dienst zit dan hoef je niks te doen. Zo niet, dan kun je gewoon je zoekterm aan het eind van de URL vermelden met een verbindingsstreepje. Dus ‘ www.voorbeeld.nl/dienst-zoekterm’.

Hier kun je dat in WordPress doen:

Optimaliseren - zoekterem in URL vermelden

 

 


‘Blogdiensten’ is de zoekterm, dus er hoeft geen ‘-blogdiensten’ achter.

Let er wel op dat je oude URL’s op je site, die verwijzen naar deze pagina, ook veranderd moeten worden. Dit voorkomt een error 404 (Page not found). Dus, heb je bijvoorbeeld een aanklikbare foto met de oude URL link, zet achter die URL dan ook even ‘-zoekterm’.

Ook is het raadzaam om een 301 redirect plugin te installeren waarmee je een oude URL en meta-omschrijving kunt doorsluizen naar je nieuwe pagina met de nieuwe URL. Het duurt namelijk even voordat Google je nieuwe pagina heeft gevonden en hoe meer verkeer naar je nieuwe pagina des te beter.

Ik gebruik zelf de Redirection plugin voor WordPress van John Goodley:

Optimaliseren - URL doorverwijzen

 

 

 

 


In elk linkje naar jouw pagina

Of je nou vanaf een interne pagina, vanuit een foto met een linkje of vanaf een externe site naar jouw pagina linkt, als je zoekterm in het linkje zit begrijpt Google dat jouw pagina specifiek over het onderwerp gaat waar iemand naar zoekt. En dus heel relevant is.
Als jij jouw zoekterm in de pagina URL verwerkt, verwijs je eigenlijk automatisch al met de URL waar de zoekterm inzit. Daarom is het bovengenoemde punt (zoekterm in de URL) zo belangrijk.

In de titel en de alt-tekst van een foto

Het is slim om de zoekterm in de titel van je foto te verwerken voordat je hem naar je site upload. Eenmaal geüpload kun je de titel niet meer veranderen en een titel als ‘IMAGE0356’ vertelt Google niks over de foto.

Als een foto op je site in de mediabibliotheek staat, kun je hem een alt-tekst meegeven. Dit kan ook nog als je hem op je pagina zet en hem vervolgens bewerkt (via het potloodje):

Optimaliseren- zoekterm in alt-tekst

 

 

 

De alt-tekst vertelt Google wat er op een foto te zien is. Een Google bot kan namelijk alleen maar lezen en ziet geen foto’s.
Ook komt de alt-tekst in beeld als de foto niet laadt en voor blinden en slechtzienden wordt hij voorgelezen door een speciaal programma.
Het is dus naast het verwerken van de zoekterm ook belangrijk om te vermelden wat er op de foto te zien is. Wel zo vriendelijk voor je blinde of slechtziende medemens.
En als jij aan je medemens denkt, denkt Google aan jou.

Het mooie van een zoekterm in de alt-tekst is dat deze foto’s ook eerder in beeld komen bij Google Afbeeldingen. Eén klik op de foto en een bezoeker gaat naar jouw pagina.

Hulp nodig bij het optimaliseren?

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of wil je graag dat ik met je meedenk over het optimaliseren van jouw pagina?
Prettig leesbaar schrijven en het mooi verwerken van een zoekterm, is best een uitdaging. Ik help je graag.

Neem gerust contact op. Dit kan door te bellen naar 06 145 12 773 of door onderstaand contactformulier in te vullen.

Deel deze blog gerust: