Zoektermen voor een goede contentoptimalisatie

Zoektermen vinden voor webstie optimalisatie

Door het verwerken van zoektermen in je content word je beter gevonden in Google. Een zoekterm bestaat uit een of meerdere woorden. Het zijn de woorden die jouw doelgroep in de zoekmachine van Google intypt om bij het beste, meest relevante resultaat uit te komen. Google wil zijn reputatie hoog houden en dus het beste resultaat voor elke zoekterm presenteren.

Als je een zoekterm in je tekst laat terugkomen, ziet Google eerder een match tussen het gezochte en dat wat wordt aangeboden. Eigenlijk help je Google gewoon een handje om het meest relevante resultaat op te sporen.

Maar hoe vind je nou die zoektermen?

Met logisch nadenken kom je al een heel eind. Ga in de schoenen van jouw potentiele klant staan en denk zo specifiek mogelijk. Over schoenen gesproken. Een zakenman die op zoek is naar schoenen zal waarschijnlijk eerder ‘nette herenschoenen bruin’ intoetsen dan alleen ‘herenschoenen’, wat vrij breed is.

Google geeft ook suggesties als je gaat zoeken. Daarmee verklapt Google zelf al wat goede zoektermen zijn. Tja, Google wil je nou eenmaal helpen met aanverwante termen waar ook veel op gezocht wordt, zodat jij als bezoeker een juiste (aanverwante) relevante keuze kunt maken.

Voorbeeld van suggesties op de term ‘content’:

Zoektermen vinden voor website optimalisatie

 

 

 

 

Als je dan eenmaal gekozen hebt voor een zoekterm, word je onderaan de pagina weer voorzien van suggesties op die zoekterm.

Voorbeeld van suggesties op de term ‘content kalender 2019’:

Zoektermen vinden voor website optimalisatie - voorbeeld contentkalender 2019

 

 

 

 

Ja, de concurrentie is dan nog wel een dingetje. Kijk gewoon eens hoe vaak een zoekterm in de exacte volgorde voorkomt op de eerste vijf pagina’s van Google. De betaalde advertenties (Adv.’s) tellen niet mee. Die bedrijven hebben, goede content of niet, dik betaald om bovenaan te staan.

Bekijk de inhoud van de pagina’s op de eerste twee pagina’s eens. Waar gaat het over, zijn het minimaal 300 woorden (minimaal voor relevantie) en voldoen ze aan alle richtlijnen voor het verwerken van een zoekterm.

Zoektermentools voor website-optimalisatie

Mocht je het allemaal toch wat exacter willen weten, dan kun je gebruikmaken van de vele tools die tegenwoordig beschikbaar zijn voor het vinden van goede zoektermen.
Hieronder vind je een kleine greep uit de tools die ik ken.

Zoekwoordplanner in Google Ads (voorheen Google Adwords)

Geen exacte zoekvolumes meer. Weergave ”10 -100′ en ‘100 – 1k’.
Concurrentie weergave: laag, normaal en hoog.
Voor exacte zoekvolumes wil Google graag dat je advertenties koopt.
https://ads.google.com/intl/nl_nl/start/tools/keyword-planner/

KWFinder (twee keer per dag gratis een zoekterm nagaan)

Exacte zoekvolumes en een schatting van de concurrentie en moeilijkheidsgraad.
Mooie overzichtelijke weergave van concurrerende site op basis van domein en  pagina autoriteit.
https://kwfinder.com.

Webtexttool

Overzichtelijke en exacte weergave van zoekvolumes en concurrentie met een overall score. Wel een betaalde tool. De kosten zijn minimaal €180,- per jaar.
https://www.webtexttool.com/nl/.

Als SEO-tekstschrijver maak ik gebruik van deze tool.

SEMRUSH

Zeer uitgebreide marketingtool en veruit de meest nauwkeurige tool op het gebied
van zoekvolume en concurrentie.
Daar zijn de kosten ook naar: € 175,- per maand.
https://www.semrush.com

Regelmatig schakel ik mijn zakenpartner Arjen Brouwer in die deze tool heeft: https://toren10.nl/zoekmachine-optimalisatie/zoekwoorden-analyse/.

Hulp nodig bij het vinden van zoektermen?

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of wil je graag dat ik even met je meedenk over het vinden van goede zoektermen?

Neem gerust contact op. Dit kan door te bellen naar 06 145 12 773 of door onderstaand contactformulier in te vullen.

    Deel deze blog gerust: