Spreek jij jouw lezer meteen persoonlijk aan met een probleem of wens?
Je kunt maar beter direct de spreekwoordelijke koe bij de horens vatten.
Ook jouw doelgroep heeft weinig geduld als het gaat om het surfen op internet.
Met het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) zorg je ervoor dat jouw potentiële klant vanaf de eerste regel geïnteresseerd leest, blijft lezen en uiteindelijk op de contactknop drukt.
Aandacht trekken
Bovenaan je pagina haal je meteen het probleem of de wens van je doelgroep aan.
Jouw lezer moet denken Ja, dat heb ik ook of Oh, dat zou ik ook graag willen en is gemotiveerd om verder te lezen.
Een vragende vorm is een slimme manier om de aandacht te trekken, omdat een vraag nou eenmaal altijd beantwoord wordt.
Met dat je het probleem of wens formuleert, schrijf je meteen je paginatitel, ook wel de kop1 (h1) genoemd. Deze in het oog springende titel is een belangrijk onderdeel. Een bezoeker weet dan namelijk direct of hij of zij goed zit. Je bezoeker denkt Ja, hier zocht ik naar.
Wat voorbeelden van koppen (paginatitels) die de aandacht trekken:
- Video’s én foto’s van jouw gebeurtenis (wens)
- SEO-proof én mooi verwoord (wens)
- Is jouw bedrijf goed zichtbaar op social media? (probleem)
- Laat jouw iPhone je in de steek? (probleem)
Na jouw pakkende aandachttrekker (paginatitel) schrijf je een intro dat verder doorborduurt op de titel van je pagina.
Bijvoorbeeld:
Heeft jouw iPhone het spontaan begeven? Heb je hem per ongeluk laten vallen en ziet het beeld er nu vreemd uit?
Geen paniek! In veel gevallen kunnen wij je iPhone repareren en hoef je niet meteen een nieuw toestel aan te schaffen.
Interesse opwekken
Nu je de aandacht hebt, ga je benoemen waarom je bezoeker juist bij jou moet zijn om het probleem op te lossen of de wens in vervulling te laten gaan.
Benoem wat jou zo bijzonder maakt en laat zien dat jij de ervaring hebt om jouw lezer echt te helpen. Dit wordt een alinea met een samenvattende kop en hiermee is je eerste alinea met een kop2 ‘geboren’.
Bijvoorbeeld:
Jouw iPhone is in goede handen
Al ruim vijf jaar verdiep ik mij in alle Apple-modellen en inmiddels heb ik al 120 iPhones gerepareerd. …
Verlangen oproepen
Schets vervolgens een situatie waarin het probleem is opgelost of de wens vervuld. Bijvoorbeeld het weer optimaal gebruiken van je iPhone. Dit wordt nog een alinea met een kop2.
In deze alinea is het belangrijk om alle voordelen van jouw dienst of product te noemen.
Bijvoorbeeld:
- Snelle service
- Alle onderdelen zijn in huis
- Een leentoestel
- Grote besparing
Om actie vragen
Na een pakkende paginatitel, inclusief intro en twee alinea’s met spraakmakende koppen, zorg je onderaan je pagina voor een call-to-action (CTA).
Spoor je lezer aan om contact op te nemen over iets wat hij of zij graag wil.
Bijvoorbeeld:
Wil jij zo spoedig mogelijk, tegen lage kosten, jouw oude iPhone terug?
Laat je iPhone dan snel door mij repareren.
Neem vrijblijvend contact met me op door te bellen naar … of door hieronder je gegevens achter te laten.
‘Contactformulier’ (Naam, e-mail, telefoonnummer, bericht)
‘Ja, ik wil mijn oude iPhone terug’ (knop)
AIDA-model in jouw teksten
Heb je nog vragen over deze blog? Wil je dat ik even meedenk over hoe jij het AIDA-model kunt toepassen in jouw teksten? Ik help je graag.
Neem gerust contact op. Dit kan door te bellen naar 06 145 12 773 of door onderstaand contactformulier in te vullen.
Deel deze blog gerust: