Een persbericht schrijven is een goed idee bij het bekendmaken van een:
origineel product of dienst
- ongebruikelijk gat in de markt
- onverwacht verkoopresultaat
- lange bedrijfsgeschiedenis
- snelgroeiend bedrijf
- nieuwe investering
- prijsuitreiking
- aankondiging van een evenement of opening
- verslag van een evenement of opening
Aangezien het bereik ervan zeer groot is, levert het veel aandacht op voor jouw bedrijf. Een krant als De Stentor bijvoorbeeld, wordt dagelijks door 378.700 mensen gelezen. Alle onlinelezers zijn dan nog niet eens meegenomen.
Naast de vele (online) kranten zijn er natuurlijk ook verschillende vakbladen en tijdschriften waar jouw persbericht in zou kunnen. Er zijn vaak meer bladen over een bepaald vakgebied dan je denkt.
Nieuwswaarde en invalshoek
Nieuws is voor een journalist pas nieuws, als het voor velen interessant is om te lezen. Ik denk graag met je mee, maar ik denk ook vooral zoals een journalist zou denken. Nieuws op een creatieve manier verwoorden, vind ik het leukst bij het schrijven van persberichten.
Ook denk ik graag mee over de juiste invalshoek. Dit is erg belangrijk, want als jouw nieuws te commercieel is, gaat het op een advertentie lijken en moet je voor plaatsing betalen. Een persbericht dient heel feitelijk te zijn en zonder enige mening. Woorden als ‘leuk’, ‘bijzonder’, ‘uniek’, ‘speciaal’ en ‘mooi’ horen dus niet thuis in een persbericht. Inhaken op de actualiteit of uitzoeken waar veel mensen behoefte aan hebben, is een slimme manier om een invalshoek te bepalen.
Vaste structuur en volgorde
Een persbericht dient aan een vaste structuur te voldoen. De kop van het bericht vertelt het nieuws in een notendop. Ik gebruik regelmatig een leuke knipoog om de lezer nieuwsgiering te maken. Na de kop volgt de intro die altijd wie, wat, waar, wanneer, waarom en waartoe moet bevatten. Vervolgens geven de opvolgende alinea’s een verdere verklaring of toelichting op het intro. Eigenlijk ‘vouw’ je het nieuws steeds verder uit.
Bij dat ‘ontvouwen’ is de volgorde van belangrijkheid erg van belang. Het belangrijkste moet bovenaan en daarna komt het minder belangrijke nieuws. Als er in een krant niet genoeg ruimte is voor het hele bericht, wordt tenminste het belangrijkste nieuws geplaatst.
Voorbeeld persberichten
Zie hieronder een aantal voorbeelden van eerder door mij geschreven persberichten die, groot en klein, in verschillende regionale kranten (De Stentor, De Swollenaer, Hoogeveensche Courant, De Kombinatie) zijn verschenen:
Zwolse ondernemers bieden marketing-EHBO
Noordelijke ondernemers maken jaarverslagen interessanter
Meerwaarde creatief denken voor ondernemers
Op alle persberichten die ik schreef heb ik zeer mooie reacties ontvangen.
Bijna alle kranten hebben ook een online pagina, waardoor jouw nieuws extra aandacht krijgt. De Swollenaer is daar een mooi voorbeeld van. Op dergelijke sites plaats ik gratis jouw persbericht.
Mijn hulp
Ik help je graag bij het stevig verwoorden van jouw nieuws.
Voor het schrijven van een persbericht bied ik de onderstaande mogelijkheden aan:
Persbericht
Persbericht + 10 redactieadressen
Persbericht + verzenden naar 10 redacties
Ter service bied ik ook redactielijsten per provincie aan.
Vind je bovenstaande over persberichten een goed verhaal of heb je nog vragen, neem dan gerust contact met me op en ontdek mijn schrijfpassie.
Mediastory schrijft krachtige persberichten waardoor jouw bedrijf meer klanten krijgt